SELFIES Ή …SELFISH;

“Αρκετοί πολέμιοι του φαινομένου επισημαίνουν πως αυτή την αγωνία διαδέχονται με τη σειρά τους δυο πιθανά σενάρια..” – από την Ευαγγελία Αγγελούση
Είναι, αλήθεια, ο σύγχρονος άνθρωπος κομφορμιστής;
Είναι η στάση του απέναντι στη μόδα,ως rembrandt__selfie_3192_by_loopydave-d78v3f6φαινόμενο πολύπτυχο και καταλυτικό,παθητική;
Στην εποχή των πολυμέσων που διανύουμε, εύκολα μπορεί ν’ αναζητήσει κανείς απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα και πολύ περισσότερο να διερευνήσει πιθανά συμπτώματα μιας κομφορμιστικής τάσης • από μια τέτοια συμπτωματολογία, βέβαια, δεν μπορεί να παραλειφθεί και η μόδα των «selfies».
Πράγματι, ο συρμός επιτάσσει «selfie» στο σχολείο, «selfie» στη δουλειά, «selfie» στην έξοδο, «selfie» στο γυμναστήριο, «selfie» και…. στο σπίτι! Αυτή την ενθουσιώδη απαθανάτιση στιγμών ακολουθεί μια πορεία προς το «instagram» , το «facebook» ή οποιοδήποτε άλλο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, συνοδευόμενη για κάποιους από πρόδηλη ή λανθάνουσα αγωνία για τον αριθμό των «likes» και την ποιότητα των σχολίων που θα αποσπάσει η εν λόγω φωτογραφία.
Αρκετοί πολέμιοι του φαινομένου επισημαίνουν πως αυτή την αγωνία διαδέχονται με τη σειρά τους δυο πιθανά σενάρια: ή η «selfie» θα συγκεντρώσει τόσα «likes» όσα επαρκούν για να θρέψει κανείς τον πληγωμένο του εγωισμό, για να χορηγήσει ενέσεις αυτοεκτίμησης στην κλονισμένη του αυτοεικόνα ή θα αρέσει σε λίγους – ας είναι κι όσοι πράγματι εκτιμά κανείς- και θα τον απογοητεύσει τόσο ώστε να επιδιώξει ένα πιο εντυπωσιακό ενσταντανέ στην επόμενη «αυτοφωτογράφισή» του.
Ωστόσο, ας επισημανθεί πως η μόδα αυτή- είτε των «selfies» είτε του αφορισμού τους (αφού κι αυτό πλέον σε μόδα έχει εκπέσει) – δεν έχει συμπαρασύρει όλους τους ενεργητικούς χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης • υπάρχουν κι αυτοί που δε δελεάζονται από αυτή την αρκετά γενικευμένη πια συνήθεια.Το ερώτημα που εύλογα προκύπτει είναι «γιατί;». Μήπως επειδή έχουν κατορθώσει να κατακτήσουν μια καταπληκτικά ισορροπημένη σχέση με τον εαυτό τους και δε νιώθουν την ανάγκη της διαδικτυακής επιβράβευσης; Μήπως ανήκουν σ’ αυτούς που στην πραγματικότητα δε γνωρίζουν πώς να διαχειριστούν ψυχοσυναισθηματικά τη διαδικτυακή απόρριψη; Ή μήπως συγκαταλέγονται σε όσους αντιμετωπίζουν το διαδίκτυο σαν το μάτι του « Μεγάλου Αδερφού» κι ως εκ τούτου δεν προτίθενται να εκτεθούν ανενδοίαστα σ’ αυτό;
Στον αντίποδα όλων αυτών των απόψεων θα εντοπίσει κανείς κι όσους διατείνονται πως οι «selfies» είναι απλώς και μόνο ένας νέος τρόπος αποτύπωσης κι έκφρασης των διαπροσωπικών σχέσεων • σε μια εποχή, μάλιστα, κατά την οποία δε βρίσκει κανείς εύκολα ούτε χρόνο, ούτε διάθεση, ούτε ίσως και δυνατότητα για εκ του σύνεγγυς επαφές με εξομολογημένες φιλοφρονήσεις που, ωστόσο, το άτομο τις χρειάζεται για να συντηρεί και να ενισχύει την αυτοεικόνα του.

Άρα, αν αναφερόμαστε σε έναν απλώς τεχνολογικά εξελιγμένο τρόπο επικοινωνίας και σ’ ένα πρωτόγνωρο, ομολογουμένως, είδος συλλογικού συγχρωτισμού, τότε προς τι η επίθεση και η φοβική στάση απέναντι στις «selfies»;
Εξάλλου, μέσα στο πλαίσιο της ίδιας διαλλακτικής αντιμετώπισης, αν καταφύγει κάποιος σε μια αναδρομή στο παρελθόν θα διαπιστώσει πως και τότε, εγγύτερα κι απώτερα, εντοπίζονταν τέτοιες – άλλης υφής κι έντασης- τάσεις.selfie_by_sandas04-d7aj410.jpg

Με άλλα λόγια, μια αυτοπροσωπογραφία κάποιου σημαντικού, με αδιαμφισβήτητο κύρος, καλλιτέχνη δε θα μπορούσε να συσχετιστεί με μια πρώιμης μορφής «selfie», αφού ,μάλιστα ,θα έμενε για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα αναρτημένη στην αίθουσα κάποιας γκαλερί ζωγραφικής και θα συγκέντρωνε τις…. επιδοκιμασίες ή τις αποδοκιμασίες («likes», «dislikes») των επισκεπτών;

Ή, αντιστοίχως, αν ψάξει καθένας μας στο «χρονοντούλαπο» των αναμνήσεών του, δε θα ανασύρει εικόνα του ίδιου να επιδιώκει διακαώς να αποσπάσει θετικές κριτικές από φίλους και φίλες που κάλεσε στο σπίτι του κι αποφάσισε να τους δείξει φωτογραφίες απ’ όλη την έως τότε διαδρομή του;

Στη φιλοσοφία των «selfies» δεν κινούνταν, λοιπόν, και τότε, εφόσον μάλιστα τύγχανε σχεδόν πάντα να εστιάζει στις κατά τον ίδιο καλύτερες πόζες του;
Τελικά, όπως και σε πολλά φαινόμενα του συρμού, έτσι και στο εν λόγω, αυτό που πιθανότατα ενδείκνυται, ως συμπεριφορά, είναι η καλοπροαίρετα αρνητική ή θετική κριτική του.

Με λίγα λόγια, ένα καλοδουλεμένο φίλτρο, που θα ανανεώνουμε σε τακτά χρονικά διαστήματα , γιατί οι κοινωνικές συνθήκες και τα δεδομένα που καλούμαστε να διυλίσουμε αλλάζουν, άρα οφείλουμε να αλλάζουμε και τα εργαλεία ραφιναρίσματός της.

Αν συνιστούν, λοιπόν, οι «selfies» ένδειξη αλλοτρίωσης ή κομφορμισμού του σύγχρονου ανθρώπου, αυτό εξαρτάται απ’ τον ίδιο και το πώς θα τις αντιμετωπίσει.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s