Cine Gems:”Πανικός στο μετρό της Νέας Υόρκης (1974)

“Το concept είναι από μόνο του τόσο ιντριγκαδόρικο που επιτάσσει τον υποψήφιο θεατή να καρφωθεί στη θέση του.” – από τον Γιώργο Κόνιαρη

the-taking-of-pelham-one-two-three

Ένοπλη συμμορία καταλαμβάνει ένα συρμό του μετρό της Νέας Υόρκης και απαιτεί λύτρα για να ελευθερώσει σώους του ομήρους επιβάτες.

Όλες οι Αρχές και ο κρατικός μηχανισμός βρίσκονται επί ποδός και σπεύδουν να σώσουν την κατάσταση, έχοντας ένα ερώτημα που συνεχώς τους τριγυρίζει. Ποιος τρελός θα έκανε κάτι τέτοιο και πώς διάολο θα βγει από κει μέσα, ακόμη κι αν εισπράξει τα λεφτά;!

Το concept είναι από μόνο του τόσο ιντριγκαδόρικο που επιτάσσει τον υποψήφιο θεατή να καρφωθεί στη θέση του. Κι ο πολύπειρος (από τη μακρά του θητεία στην ακμαία περίοδο της αμερικανικής τηλεόρασης) Τζόζεφ Σάρτζεντ κάνει πολύ σωστά τη δουλειά του και αιχμαλωτίζει το ενδιαφέρον του θεατή από το ζενερίκ ακόμη της ταινίας μέχρι και το τελευταίο πλάνο. Το δε υπέροχο σάουντρακ του Ντέιβιντ Σάιρ κατατάσσεται στα κορυφαία τζαζ μουσικά θέματα της δεκαετίας και ντύνει ιδανικά την ένταση της ταινίας, τις χιουμοριστικές στιγμές της και την cool, funky διάθεση των 70’s.

Τους απολαυστικούς πρωτεύοντες και δευτερεύοντες χαρακτήρες επωμίζεται ένα καστ ολκής. Γουόλτερ Ματτάου, Ρόμπερτ Σω, Μάρτιν Μπάλσαμ και Έκτορ Ελιζόντο δυναμιτίζουν την οθόνη με τις ζωηρές και μαστόρικες ερμηνείες τους, ενώ τους πλαισιώνουν πλήθος ικανών καρατεριστών.

Το “The Taking of Pelham One Two Three” αποτελεί μία αστυνομική περιπέτεια/θρίλερ, η οποία συναρπάζει, ψυχαγωγεί και προσφέρει 104 λεπτά έντονων και ανάμεικτων συγκινήσεων. Πέραν τούτου, όμως, παρουσιάζει και ένα γλαφυρό μωσαϊκό της τότε κοινωνίας της αμερικανικής μεγαλούπολης. Βρίσκει χρόνο να σκιαγραφήσει χαρακτήρες, τύπους, αξίες και συμπεριφορές και να τα τοποθετήσει μέσα στο κοινωνικοπολιτικό πλαίσιο εκείνης τη περιόδου.

Σε μία βαθιά πληγωμένη Αμερική, όπου η μεγάλη σεξουαλική επανάσταση και η γενικότερη αναθεώρηση αξιών έχει φέρει τα πάνω κάτω. Όπου το παραμύθι της ισχυρής χώρας έχει τελειώσει μετά την ήττα στον πόλεμο του Βιετνάμ και το πρόσφατα αποκαλυφθέν σκάνδαλο του Γουότεργκειτ έχει συνταράξει τα -εν τέλει- σαθρά θεμέλια της Μεγάλης Δύναμης της Δύσης και ο Ψυχρός Πόλεμος ακόμη μαίνεται. Εκεί, λοιπόν, στην πιο γκρίζα μέχρι τότε Αμερική, όλα ελλοχεύουν κινδύνους και όλα δύνανται να συμβούν – ακόμη και η ένοπλη κατάληψη του μετρό…

Δύο υποψηφιότητες για BAFTA (Καλύτερης Μουσικής και Β’ Ανδρικού Ρόλου)

Σκηνοθεσία: Τζόζεφ Σάρτζεντ

Σενάριο: Πίτερ Στόουν, βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Τζον Γκόντι

Πρωτότυπος Τίτλος: The Taking of Pelham One Two Three

Γιώργος Κόνιαρης

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s