Gustav Klimt:”Όλη η τέχνη είναι ερωτική.”

Είμαι ένας ζωγράφος που ζωγραφίζει μέρα με την ημέρα από το πρωί μέχρι το βράδυ… Όποιος θέλει να μάθει κάτι για μένα… θα πρέπει να εξετάσει προσεκτικά τις εικόνες μου.” – από τον Αριστοτέλη Τριάντη

[Gustav Klimt]

klimt-1

“Ποτέ δεν έχω ζωγραφίσει μια αυτοπροσωπογραφία Έχω μικρό ενδιαφέρον για τον εαυτό μου ως ένα θέμα ζωγραφικής από ό,τι για άλλους ανθρώπους, και πάνω απ’ όλα για τις γυναίκες… Δεν υπάρχει τίποτα το ιδιαίτερο για μένα. Είμαι ένας ζωγράφος που ζωγραφίζει μέρα με την ημέρα από το πρωί μέχρι το βράδυ… Όποιος θέλει να μάθει κάτι για μένα… θα πρέπει να εξετάσει προσεκτικά τις εικόνες μου.”


[Τα πρώτα χρόνια]

klimt

Ο Gustav Klimt (14 Ιουλίου 1862 – 6 Φεβρουαρίου 1918) υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους ζωγράφους του συμβολισμού. Ο πατέρας του ο Ερνστ Κλιμτ καταγόταν από την Βοημία, ήταν χαράκτης χρυσού και παντρεύτηκε την Άννα Klimt (το γένος Finster). Ο Gustav Klimt γεννήθηκε στην Αυστρία στο Baumgarten, το 1862 κοντά στην Βιέννη και ήταν ο δεύτερος στη σειρά από τα επτά αδέλφια της οικογένειας. Τα παιδικά του χρόνια ήταν φτωχικά καθώς η εργασία και η οικονομική πρόοδος για τους μετανάστες, όπως για τον πατέρα του ήταν δύσκολη.


[Υποτροφία στην Kunstgewerbeschule]

preparatory_design_-_klimt_-_stoclet_palace

Το 1876 λαμβάνει υποτροφία στην σχολή της Βιέννης Kunstgewerbeschule (καλλιτεχνικών και εφαρμοσμένων τεχνών) μέχρι το 1883 όπου αποφοιτά ως αρχιτεκτονικός ζωγράφος. Ακολούθησε τις αρχές της συντηρητικής εκπαίδευσης του δασκάλου Hans Makart του κύριου ζωγράφου της εποχής. Μαζί με τον αδελφό Ernst που σπούδασε χαράκτης στην ίδια σχολή και τον φίλο τους Franz Matsch εργάζονται από κοινού στην “Εταιρεία Καλλιτεχνών” και αναλαμβάνουν αρκετές δουλειές και παράλληλα βοηθούν τον δάσκαλο τους ζωγραφίζοντας τοιχογραφίες στο Μουσείο Kunsthistorisches της Βιέννης. Το επαγγελματικό ξεκίνημα της καριέρας του ο Κλιμτ το κάνει ως ζωγράφος τοιχογραφιών σε μεγάλα δημόσια κτίρια με μια επιτυχημένη σειρά αυτής της εποχής με “αλληγορίες και εμβλήματα”.

Το 1888 ο Αυτοκράτορας Franz Josef του απονέμει το Χρυσό Τάγμα της Τιμής για την συνεισφορά του στις τοιχογραφίες στο Burgtheater της Βιέννης και γίνεται επίτιμο μέλος στα πανεπιστήμια του Μονάχου και της Βιέννης.


 [Ο θάνατος πατέρα και αδελφού και η γνωριμία με την Emilie]

philosophy-final-state-1907
Το 1892 δύο τραγωδίες σημαδεύουν την ζωή του. Ο πατέρας του και ο αδελφός του, Ernstπεθαίνουν και αναγκάζεται να αναλάβει την οικονομική ευθύνη των οικογενειών του πατέρα και του αδελφού του. Αυτές οι τραγωδίες επηρεάζουν το καλλιτεχνικό του όραμα προς ένα πιο προσωπικό ύφος.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1890 γνωρίζει την Emilie Flöge που παρά τις σχέσεις του καλλιτέχνη με άλλες γυναίκες παρέμεινε η σύντροφος του μέχρι το τέλος της ζωής του.

Δεν είναι βέβαια απόλυτα ξεκάθαρο αν η σχέση του με την Emilie Flöge ήταν σεξουαλική η όχι αλλά κατά την διάρκεια αυτής της περιόδου ο Κλιμτ είναι πατέρας τουλάχιστον 14 παιδιών.


[Τα χρόνια της “Απόσχισης” 1891 – 1898]

klimt_mulher_sentada

Υπήρξε ένα από τα ιδρυτικά μέλη της “Βιενέζικης Απόσχισης” το 1897 και του περιοδικού “Ιερή Πηγή”. Οι στόχοι της ομάδας ήταν να βοηθούν νέους αντισυμβατικούς καλλιτέχνες να εκθέτουν τα έργα τους, να φέρνουν στην Βιέννη τις δουλειές των καλύτερων ξένων καλλιτεχνών και να δημοσιεύουν αναδεικνύοντας την δουλειά των μελών του ομίλου μέσω του περιοδικού.

Η ομάδα δεν είχε κάποιο μανιφέστο και ενθάρρυνε κάθε στυλ φυσιοδίφες, ρεαλιστές και συμβολιστές . Όλοι συνυπήρχαν. Ο Κλιμτ ζωγράφισε το 1898 το σύμβολο της ομάδας, μια ριζοσπαστική εκδοχή της Παλλάδος Αθηνάς, της Ελληνίδας Θεάς ,που ακριβώς προκαλεί την σοφία και τις τέχνες.

Το 1894 του ανατέθηκε να δημιουργήσει τρεις πίνακες για την μεγάλη αίθουσα του πανεπιστημίου της Βιέννης (Great Hall). Αυτοί οι τρεις πίνακες η Φιλοσοφία η Ιατρική και η Νομολογία με την ριζοσπαστική θεματολογία τους επικρίθηκαν ως πορνογραφικό υλικό.

Ο Κλιμτ είχε μετατρέψει τον αλληγορικό συμβολισμό σε μια νέα γλώσσα που ήταν απροκάλυπτα σεξουαλική και δέχτηκε την δημόσια κατακραυγή από όλες τις πλευρές τόσο πολιτικά, θρησκευτικά αλλά και αισθητικά, αυτά τα έργα θα ολοκληρωθούν τελικά μέχρι το τέλος του αιώνα, ο Κλιμτ όμως θα αρνηθεί πλέον να αναλάβει οποιαδήποτε νέα δημοσία προμήθεια. Αυτά τα τρία έργα θα καταστραφούν από τα SS κατά την υποχώρηση τον Μάϊο του 1945.

gustav_klimt_014

Το 1989 ταρακούνησε το κατεστημένο με την “Γυμνή Αλήθεια” ( Nuda Verita).
Η κοκκινομάλλα γυναίκα κρατά τον καθρέφτη της αλήθειας και πάνω από αυτόν υπάρχει ένα απόσπασμα του Schiller:“Αν δεν μπορείτε να ικανοποιήσετε τους πάντες με τις πράξεις και την τέχνη σας, ευχαριστήστε λίγους. Το να ευχαριστήσετε πολλούς είναι κακό.”

Στα τέλη της δεκαετίας του 1890 κάνει ετήσιες καλοκαιρινές διακοπές με την οικογένεια της Emilie Flöge στο Attersee και εκεί ζωγραφίζει πολλά από τα τοπία του τα οποία χαρακτηρίζονται από την ίδια βελτιωμένη σχεδίαση και εμφατική σχηματομορφή.

Το 1902 τελείωσε την ζωόφορο του Μπετόβεν για την 14 έκθεση της Απόσχισης προς τιμήν του συνθέτη, το πρόσωπο του Μπετόβεν έμοιαζε με τον συνθέτη Γκούσταβ Μάλερ, με τον οποίο ο Klimt είχε μια σεβαστή σχέση.


[“Η Χρυσή Φάση” 1899 – 1910]

the-kiss-19081

Αυτή η περίοδος σημαδεύτηκε από μια θετική κριτική αντίδραση στο έργο του Κλιμτ. Σε πολλά από τα έργα αυτής της περιόδου χρησιμοποίησε φύλλα χρυσού, αν και μια πρώτη εξέχουσα χρήση του υλικού υπάρχει στο έργο Παλλάς Αθηνά το 1898, πιο ευρέως όμως γνωστά έργα αυτής της περιόδου είναι το Πορτρέτο της Adele Bloch-Bauer (1907) και το The Kiss (1907 1908).

Ο ίδιος δεν ταξίδεψε πολύ αλλά ίσως οι εκδρομές στην Βενετία και την Ραβένα με τα διάσημα μωσαϊκά τους πιθανότατα να τον ενέπνευσαν στην τεχνική του χρυσού από τις βυζαντινές εικόνες.

Το 1904 συνεργάζεται με άλλους καλλιτέχνες στο πλούσιο Palais Stoclet, το σπίτι ενός πλούσιου Βέλγου βιομηχάνου ένα από τα μεγαλύτερα μνημεία της εποχής Art Nouveau, η συνεισφορά του Klimt στην τραπεζαρία, ήταν ένα από τα ωραιότερα διακοσμητικά έργα του, και όπως ο ίδιος δήλωσε δημοσίως, «ίσως το έσχατο στάδιο ανάπτυξης ενός στολιδιού”.

gustav-klimt-2

Στο σπίτι του καθώς χαλάρωνε και εργαζόταν φορούσε κανονικά σανδάλια και μακρύ χιτώνα χωρίς εσώρουχα. Η απλή ζωή του ήταν κάπως απομονωμένη, αφιερωμένη στην τέχνη την οικογένεια και εκτός από το κίνημα της Απόσχισης απέφευγε την κοινωνικότητα των καφέ της Βιέννης και τους άλλους καλλιτέχνες. Η φήμη του συνήθως έφερνε διάφορους προστάτες στην πόρτα του και μπορούσε οικονομικά να είναι αρκετά επιλεκτικός.

Η μέθοδος της ζωγραφικής του ήταν επίπονη και σχολαστική και απαιτούσε πολλές χρονοβόρες συνεδριάσεις .

Αν και πολύ ενεργός σεξουαλικά διαχειρίστηκε τις σχέσεις του διακριτικά και απέφυγε τα προσωπικά σκάνδαλα.


[Το τέλος μιας ένδοξης καριέρας 1911 – 1918]

835

Το 1911 το έργο του “Θάνατος και ζωή” έλαβε το πρώτο βραβείο στην παγκόσμια έκθεση της Ρώμης. Το 1915 η μητέρα του Άννα πεθαίνει. Ο Klimt πεθαίνει τρία χρόνια αργότερα στη Βιέννη στις 6 Φεβρουαρίου του 1918, αφού υπέστη εγκεφαλικό επεισόδιο και πνευμονία λόγω της επιδημίας της γρίπης του 1918. Ετάφη στο νεκροταφείο Hietzing της Βιέννης. Πολυάριθμοι πίνακες έμειναν ημιτελείς.


 #Apodyoptis_Special:  #3 αποφθέγματα της σοφίας του μεγάλου ζωγράφου

  1. “Η αλήθεια είναι σα τη φωτιά. Το να λες την αλήθεια, σημαίνει να λάμπεις και να καίγεσαι.”

  2. ” Η ηρεμία που θα μπορούσε να μου προσφέρει όλο το καλό του κόσμου, δεν υπάρχει για μένα.”

  3. “Η τέχνη είναι μια γραμμή γύρω από τις σκέψεις σου.”

This slideshow requires JavaScript.

Πηγές

  • Klimt.com
  • Imdb
  • Belvedere.at
  • wikipedia

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s