Αδαμάντιος Κοραής:”Άι δυστυχίαι είναι της αρετής η παλαίστρα.”

“Αι δυστυχίαι είναι της αρετής η παλαίστρα”- από τον Αριστοτέλη Τριάντη

[Synopsis]korais

Ο Αδαμάντιος Κοραής, (γεννημένος στις 27 Απριλίου, του 1748 στη Σμύρνη της Ανατολίας, πέθανε στις 6 Απρίλη του 1833 στο Παρίσι της Γαλλίας).

Έλληνας ανθρωπιστής και μελετητής του οποίου η υπεράσπιση και η αναβίωση του κλασικισμού υποστήριξε τα πνευματικά θεμέλια του ελληνικού αγώνα για την ανεξαρτησία. Η επιρροή του στη σύγχρονη ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό ήταν τεράστια.


[Σπουδές και μελέτες]

Ο Κοραής, ο γιος ενός εμπόρου, σπούδασε ιατρική στο Πανεπιστήμιο του Μονπελιέ στη Γαλλία, και το 1788 μετακόμισε στο Παρίσι για να ακολουθήσει μια λογοτεχνική καριέρα. Τα πρώτα του έργα ήταν οι εκδόσεις των αρχαίων ιατρικών συγγραφέων, ιδιαίτερα ο Ιπποκράτης, και οι χαρακτήρες του φιλοσόφου Θεόφραστου. Κύρια λογοτεχνικά έργα του ήταν μια βιβλιοθήκη 17 τόμων της Ελληνικής Λογοτεχνίας, που δημοσιεύτηκαν μεταξύ του 1805 και 1826, και το 9 τόμων Parerga, που δημοσιεύτηκαν μεταξύ 1809 και 1827. Η Βιβλιοθήκη περιλαμβάνει ιστορικά, πολιτικά, φιλοσοφικά και επιστημονικά έργα κλασσικών συγγραφέων, για τα οποία έγραψε προλόγους στα νέα ελληνικά. Επιμελήθηκε επίσης τα πρώτα τέσσερα βιβλία της Ιλιάδας του Ομήρου.


[Η δημιουργία μιας νέας λογοτεχνικής γλώσσας]

Πεπεισμένος ότι οι σύγχρονοι Έλληνες θα μπορούσαν να βρουν τη δύναμη και την ενότητα μόνο μέσα από μια αναβίωση της κλασικής κληρονομιάς τους, ο Κοραής έκανε τα γραπτά του ένα μέσο για την αφύπνιση των συμπατριωτών του για τη σημασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και τις εθνικές τους φιλοδοξίες. Η επιρροή του στη σύγχρονη ελληνική γλώσσα και τον ελληνικό πολιτισμό γενικότερα, έχει συγκριθεί με εκείνη του Δάντη στην ιταλική και του Μαρτίνου Λούθηρου στη γερμανική. Η διαρκή συμβολή του Κοραή ήταν η δημιουργία μιας νέας ελληνικής λογοτεχνικής γλώσσας: τον καθαρισμό της καθομιλουμένης (δημοτικής) από ξένα στοιχεία, συνδυάζοντας τα καλύτερα στοιχεία της με την κλασική ελληνική. Τα “Ατακτα” τα συνέθεσε μεταξύ 1828 και 1835, και καθώς ήταν το πρώτο σύγχρονο ελληνικό λεξικό, αργότερα οι Έλληνες συγγραφείς ήταν υποχρεωμένοι σε αυτόν για τις γλωσσικές καινοτομίες του.


[Ενας γνήσιος οπαδός του Διαφωτισμού]

Ώς μάρτυρας της Γαλλικής Επανάστασης, ο Κοραής πήρε την πρωτογενή πνευματική του έμπνευση από το Διαφωτισμό, και δανείστηκε με αφθονία τις ιδέες των φιλοσόφων Τόμας Χομπς, John Locke, και του Jean-Jacques Rousseau, καθώς και από τον ιστορικό Edward Gibbon, του οποίου η θέση ότι ένας νέος κλασικισμός πρέπει να προκύψει μετά από το πέρασμα του Μεσαίωνα τον προσέλκυσε ιδιαίτερα. Ως υπέρμαχος του κοσμικού φιλελευθερισμού, ο Κοραής απέρριψε την ορθόδοξη χριστιανική κληρονομιά της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας και την λειτουργική γλώσσα της Εκκλησίας ως βάση για μια νέα ελληνική γλώσσα. Παρά το γεγονός ότι η επιρροή του στον ελληνικό κόσμο ήταν ισχυρή, ο θρησκευτικός σκεπτικισμός του τον αποξένωσε από τους Έλληνες πατριώτες που είδαν τον πόλεμο της ανεξαρτησίας ως αγώνα για την αποκατάσταση της υπεροχής της εκκλησίας πάνω στους Οθωμανούς και για την ανάκτηση της Κωνσταντινούπολης.


[Τα τελευταία χρόνια στην Γαλλία]

Ο Κοραής παρέμεινε στη Γαλλία κατά το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του, και κατά τη διάρκεια του πολέμου της Ελληνικής Ανεξαρτησίας έγραφε φυλλάδια, αναζητούσε κεφάλαια, και ήταν ένας από τους ιδρυτές της “Παρισινής Φιλελληνικής Κοινωνίας”. Κατά τη διάρκεια της επανάστασης τον Ιούλιο του 1830 στη Γαλλία, άφησε να εννοηθεί ότι ο μαρκήσιος ντε Λαφαγιέτ, ένας ήρωας της Αμερικανικής Επανάστασης, είχε κληθεί να αναλάβει την προεδρία της Ελλάδας.


Πηγή:

Britannica

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s