Caravaggio: “H αγάπη όλα τα κατακτά.”

“Οι πίνακες του αναπαρίσταναν συνήθως το πάθος και το σεξ. Θεωρήθηκαν, μέχρις ενός σημείου, ως εξομολόγηση της ομοφυλοφιλίας του.”- σύνθεση, επιμέλεια, Μαρία Λυδία Κυριακίδου</div<


[Synopsis]
carravagio_hiRez1

Ο Κάραβατζιο ήταν Ιταλός μπαρόκ ζωγράφος, ο οποίος ήταν ο καλύτερος παραδειγματικός της νατουραλιστικής ζωγραφικής στις αρχές του 17ου αιώνα.
Γεννήθηκε στις 28 Σεπτεμβρίου 1573, στο λόφο του Καραβάτζιο στη Λομβαρδία.

Η χρήση μοντέλων από τις κατώτερες κοινωνικές τάξεις στα πρώιμα κοσμικά έργα του και στις μεταγενέστερες θρησκευτικές συνθέσεις έσυρε το γούστο του Counter Reformation για ρεαλισμό, απλότητα και ευσέβεια στην τέχνη. Εξίσου σημαντική είναι η εισαγωγή των δραματικών φως-και-σκοτεινό εφέ-ονομάζεται chiaroscuro-σε έργα του.

Πέθανε στην παραλία στο Port’Ercole στην Τοσκάνη, στις 18 Ιουλίου 1610, εξαιτίας ενός ατυχούς πυρετού.


[Παιδικά και νεανικά χρόνια]
56-3702368-1436538070c62683d8701e41f9839a4c64b5982456
Βάκχος

Το πραγματικό του όνομα ήταν Μικελάντζελο Μερίσι.Μπορεί να έχει περάσει τέσσερα χρόνια ως μαθητευόμενος στη Simone Peterzano στο Μιλάνο, πριν πάει στη Ρώμη το 1593, όπου εισήλθε στην απασχόληση του ζωγράφου Mannerist Giuseppe Cesari, γνωστού και ως Cavaliere d’Arpino, για τον οποίο εκτέλεσε κομμάτια φρούτων και λουλουδιών Τώρα χάνονται).

Ο πατέρας του, Φέρμο Μερίζι, με καταγωγή από το χωριό Καραβάτζο, ήταν διακοσμητής-αρχιτέκτονας και εργαζόταν στην υπηρεσία του Φραγκίσκου Α΄ Σφόρτσα, μαρκησίου του Καραβάτζιο. Σύμφωνα με έγγραφα της εποχής, συμπεραίνεται πως η οικογένεια Μερίζι ήταν εγκατεστημένη στο Μιλάνο μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1570, τουλάχιστον μέχρι το θάνατο του Φέρμο Μερίζι από πανούκλα στις 20 Οκτωβρίου 1577.

Εξαιτίας της απώλειας τόσο του πατέρα του όσο και του θείου του, η μητέρα του μεγάλωσε τα πέντε συνολικά παιδιά της οικογένειας υπό συνθήκες οικονομικής ανέχειας. Μετά το θάνατο του Φραγκίσκου Σφόρτσα, την προστασία του νεαρού Καραβάτζιο ανέλαβε η οικογένεια των Κολόννα, συνδεόμενη δι’ επιγαμίας με αυτήν των Σφόρτσα.


[Προσωπική ζωή]

Caravaggio-Vocazione-di-San-Matteo.jpg
Η προσωπική ζωή του Caravaggio ήταν ταραγμένη. Συνελήφθη και φυλακίστηκε συχνά. Έφυγε από τη Ρώμη για τη Νάπολη το 1606, όταν κατηγορήθηκε για δολοφονία. Εκεί πέρασε αρκετούς μήνες εκτελώντας έργα όπως η φλόγα του Χριστού (San Domenico Maggiore, Νάπολη), τα οποία ήταν ζωτικής σημασίας για την ανάπτυξη του νατουραλισμού μεταξύ των καλλιτεχνών αυτής της πόλης.


[Καλλιτεχνική Πορεία]
56-3702379-14365380966851db4010924819bc16e04e2667c705
Η σύλληψη του Χριστού

Μαθήτευσε για τέσσερα χρόνια δίπλα στον ζωγράφο Σιμόνε Πετερτσάνο που καταγόταν από το Μπέργκαμο και ήταν μαθητής του Τιτσιάνο, αν και σχετικά με την δραστηριότητά του αυτήν την περίοδο, έχουμε ελάχιστες πληροφορίες .

Στις 6 Απριλίου του 1584 καταγράφεται η παρουσία του στο Μιλάνο, ως μαθητευόμενου του Πετερτσάνο, ενώ νομικά έγγραφα της περιόδου, που πραγματεύονται την κληρονομιά των αδελφών Μερίζι, μαρτυρούν πως ήταν κάτοικος του Καραβάτζιο το Σεπτέμβριο του 1589, τον Ιούνιο του 1590 και στα τέλη Μαρτίου του 1591.

Θεωρείται πιθανό πως κατά το ίδιο διάστημα επισκέφτηκε τη Βενετία όπου ήρθε σε επαφή με το έργο του Τζορτζόνε και του Τιτσιάνο.

Μεταξύ των πιο γνωστών πρώιμων έργων του είναι ζωγραφικοί πίνακες (σκηνές από την καθημερινή ζωή) με νεαρούς άνδρες – για παράδειγμα, οι Μουσικοί (1591-1592, Μητροπολιτικό Μουσείο, Νέα Υόρκη), που έγιναν για τον πρώτο σημαντικό του προστάτη, τον Καρδινάλιο Φραντσέσκο Ντελ Μόντε.

56-3702381-14365381009085dfdb0199452d809c30422905aad7
Το κεφάλι της Μέδουσας

Αργότερα, εκείνο το έτος ταξίδεψε στη Μάλτα, έγινε ιππότης το τάγματος της Μάλτας και εκτέλεσε ένα από τα λίγα πορτρέτα του, αυτό του συναδέλφου του Alof de Wignacourt (1608, Μουσείο Λούβρου).

Τον Οκτώβριο του 1608, συνελήφθη και πάλι, και δραπετεύοντας από μια φυλακή της Μάλτας, πήγε στις Συρακούσες, στη Σικελία.

Στη Σικελία ζωγράφισε διάφορα μνημειώδη σχέδια, όπως η Ταφή της Αγίας Λουκίας(1608, Σάντα Λουκία, Συρακούσες) και η Ανάσταση του Λαζάρου (1609, Εθνικό Μουσείο Μεσίνα), και τα έργα του αυτά ήταν πολυμορφικές συνθέσεις μεγάλου δράματος, που επιτεύχθηκαν μέσω σκοτεινών τόνων και επιλεκτικής χρήσης του φωτισμού. Αυτά τα έργα ήταν μεταξύ των τελευταίων του έργων.


[Επίδραση και Κληρονομιά]
56-3702374-1436538083e2585ec328674fb780c9c966d715ffdf (1)
Ο αποκεφαλισμός του Ιωάννη

Το έργο του Καραβάτζο συχνά αντιμετωπίστηκε αρνητικά στην εποχή του, κυρίως λόγω του σκανδαλώδους τρόπου με τον οποίο αποτύπωνε τα θέματά του, ωστόσο ακόμη και οι επικριτές του αναγνώριζαν το ταλέντο του.

Διαμόρφωσε ένα ρεαλιστικό ύφος στη ζωγραφική, με έντονα στοιχεία δραματοποίησης και θεατρικότητας. Ένα ακόμη χαρακτηριστικό στοιχείο των έργων του αποτελούσε η χρήση των φωτοσκιάσεων και των φωτεινών αντιθέσεων (κιαροσκούρο)

Παρόλο που η χρήση τόσο ρεαλιστικών τύπων όσο και ισχυρών κοσμημάτων γινόταν στη βόρεια ιταλική τέχνη του προηγούμενου αιώνα, ο Καραβάτζιο έφερε νέα ζωή και αμεσότητα σε αυτές τις πτυχές της ζωγραφικής, με τις οποίες πραγματοποίησε μετασχηματισμό του αντι-κλασσικού μανιερισμού στην πρώιμη μπαρόκ Ρώμη.

Παρά τις προσωπικές του διαμαρτυρίες ότι η φύση ήταν ο μοναδικός δάσκαλός του, ο Καραβάτζιο προφανώς σπούδασε και αφομοίωσε τα στυλ των μεγάλων Αναγεννησιακών πλοιάρχων, ειδικά εκείνων του Μιχαήλ Αγγέλου.

Μετά το θάνατό του, η φήμη του εξασθένισε γρήγορα και το όνομά του ουσιαστικά εξαφανίστηκε από καταλόγους. Ο πρώτος του βιογράφος ήταν ο ζωγράφος Τζοβάννι Μπαλιόνε, ο οποίος δεν έτρεφε συμπάθεια προς το έργο του. Πολλοί από τους πίνακές του αποδόθηκαν σε άλλους ζωγράφους, ενώ παράλληλα έργα που δεν του ανήκαν αποδόθηκαν σε αυτόν.

Η επίδραση του στην τέχνη του αιώνα του ήταν σημαντική. Αποθάρρυνε τους πιθανούς μαθητές, αλλά κατά τη διάρκεια του αιώνα μια φυσιολατρική σχολή άνθιζε στην Ιταλία και στο εξωτερικό με βάση μια ενθουσιώδη εξομοίωση του στυλ του.

56-3702377-14365380914899260f018d480fa0bba0c86a1e351a
Καλάθι με φρούτα

Μετά από μια μακροχρόνια λήθη, το έργο του Καραβάτζο άρχισε να επανεκτιμάται στα τέλη του 19ου αιώνα, όταν ο Wolfgang Kallab, μελετώντας κάποιους πίνακες, αναγνώρισε σε αυτούς πολλά κοινά στοιχεία και τελικά μετά από ενδελεχή έρευνα τους απέδωσε στον Μικελάντζελο Μερίζι. Στην ανάδειξη του έργου του σημαντικό ρόλο διαδραμάτισε επίσης η ανακάλυψη σχετικών εγγράφων στις πόλεις όπου έζησε και δημιούργησε ο Καραβάτζο.

Το γεγονός είναι ότι το έργο του Καραβάτζο επηρέασε γενιές καλλιτεχνών του νέου ύφους του μπαρόκ. Ανάμεσά τους οι Τζοβάννι Μπαλιόνε, Λεονέλλο Σπάντα, Οράτσιο Τζεντιλέσκι, Κάρλο Σαρατσένι, Αρτεμίζια Τζεντιλέσκι, οι Καραβατζιστές της Ουτρέχτης, Φλαμανδοί (Ρούμπενς και Άμπραχαμ Γιάνσσενς, Γάλλοι (Ζωρζ ντε Λα Τουρ και Σιμόν Βουέ) και Ισπανοί (Φρανθίσκο Ριμπάλτα και Χοσέ Ριμπέρα).

Το 1920, ο ιστορικός τέχνης Roberto Longhi μελέτησε περαιτέρω τη δομή και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου του, ισχυριζόμενος πως μεταγενέστεροι καλλιτέχνες όπως ο Γιοχάννες Βερμέερ ή ο Ρέμπραντ δεν θα είχαν υπάρξει χωρίς τον Καραβάτζο, ενώ η τεχνική ζωγράφων όπως ο Ντελακρουά ή ο Εντουάρ Μανέ θα ήταν ριζικά διαφορετική.

Ο Αμερικανός ιστορικός Μπέρναρντ Μπέρενσον επίσης σχολίασε πως “εκτός από τον Μιχαήλ Άγγελο, κανένας Ιταλός ζωγράφος δεν άσκησε τόσο έντονη επιρροή”.

56-3702370-1436538075f699233eb59a4462b0ff5ed90fe619e2
Η μάντισσα

Οι νέες έρευνες και κριτικές πάνω στο έργο του Καραβάτζο ενίσχυσαν τη φήμη του και οδήγησαν σε μία πρώτη σημαντική έκθεση με τίτλο Καραβάτζο και Καραβατζιστές (Caravaggio e dei Caravaggeschi), μετά τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο. Αργότερα ακολούθησαν και άλλες εκθέσεις για τον Καραβάτζο, ο οποίος είχε πλέον αναγνωριστεί ως μεγάλος ζωγράφος του παρελθόντος.


[#Apodyoptis_Special: #5 γεγονότα ακόμη που δε γνώριζες για τον Καραβάτζιο]
56-3702375-1436538088a928b58649c94d9f957e7f73283825cb
Ο Δαβίδ με το κεφάλι του Γολιάθ
  1. Αντιδρούσε έντονα στην τέχνη του Μιχαήλ Άγγελου αλλά και των υπόλοιπων προκατόχων του. Εκεί που Μικελάντζελο, Ραφαέλ και Λεονάρντο έδιναν φως και επίκεντρο σε θρησκευτικά γεγονότα, ο Καραβάτζιο έδινε βάση στο σκοτάδι και στον βρόμικο ρεαλισμό.

  2. Κόντεψε να πεθάνει από την πανούκλα. Μάλιστα, κουβαλούσε το παιδικό τραύμα να μαρτυρεί το θάνατο σχεδόν ολόκληρης της οικογένειας του , εξαιτίας της πανούκλας, όταν ο ίδιος βρισκόταν μόλις σε ηλικία έξι ετών.

  3. Η καριέρα του τελείωσε πρόωρα όταν  έχασε την όραση του αλλά και το πρόσωπο του παραμορφώθηκε, εξαιτίας μιας επίθεσης  εναντίον του. Έμπλεκε συχνά σε καβγάδες, μα φαίνεται πως η περίπτωση κάποιου “θύματος” του από τη Μάλτα, έμελλε να είναι καθοριστική. Μια συμμορία ανδρών στη Νάπολη, σταλμένη από την οικογένεια του θύματος, του επιτέθηκε βάναυσα.Έπειτα από αυτό δε κατόρθωσε παρά να ζωγραφίσει δύο ακόμα έργα.

  4. Του άρεσε ιδιαίτερα το ποτό. Δεν ήταν τυχαίες οι παραστάσεις της ρωμαϊκής μέθης σε καταγώγια,στους πίνακες του. Συνήθιζε να μεταφέρει μαζί του κι ένα σπαθί, συχνάζοντας σε τέτοια μέρη, γεγονός παράνομο για την εποχή.

  5. Οι πίνακες του αναπαρίσταναν συνήθως το πάθος και το σεξ. Θεωρήθηκαν, μέχρις ενός σημείου, ως εξομολόγηση της ομοφυλοφιλίας του.

    This slideshow requires JavaScript.


    Πηγές
    •Wikipedia
    •themostfamouspaintings.com
    •biography.com

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s